news

Portuguese Secretary of State for the Portuguese Communities Dr. José Cesário visits USJ Macao

2024-08-30

30/08/2024

Secretary of State for the Portuguese Communities of the Portuguese Republic, Dr. José Cesário, and his delegation visited the University of Saint Joseph on August 29, 2024, marking the first official visit of a member of the Portuguese Government after the Macao handover in 1999.

The University of Saint Joseph (USJ) Macao welcomed Dr. José Cesário, the Portuguese Secretary of State for the Portuguese Communities, along with his delegation to the university’s Ilha Verde Campus on August 29.

The Rector of USJ, Rev. Prof. Stephen Morgan, warmly welcomed the Secretary of State and the Cabinet Office delegation composed of Mr. Paulo Valor and Mr. Vitório Cardoso, the Consul General of Portugal in Macao and Hong Kong, Mr. Alexandre Leitão, Vice-President of the Portuguese-Chinese Chamber of Commerce and Industry, Mr Ho King Lun, Kevin Ho, Member of the People’s National Assembly, the Councilors of the Portuguese Communities led by Mrs. Rita Santos, Mrs. Marília Coutinho and Mr. Rui Marcelo, and the Member of the Legislative Assembly of Macao, Mr. José Pereira Coutinho.

Rector Morgan emphasized the significance of this visit in strengthening ties between Portugal and its communities abroad. The visit also underscored USJ’s commitment to fostering and strengthening its ties between Macao and Portuguese communities. As a CPLP Consultative Observer since 2017, USJ, supported by its diverse students, alumni, and staff from Portugal and Portuguese-speaking countries, actively promotes the Portuguese language in China.

A highlight of the visit was witnessing of the signing of a collaborative agreement between USJ Macao, the USJ Sino-Lusophone Business Development Center Hengqin, and Quinta de Marmeleira from Portugal. The agreement aimed to enhance cooperation in various fields, fostering connections between the two regions. The late founder of Quinta da Marmeleira, Mr. Wu Zhiwei, was honored by the Portuguese government during the Secretary of State’s visit to Macao with a prestigious gold merit award for his contributions to the Portuguese communities.

The delegation concluded their visit with an guided tour of the university lead by the USJ Vice-rector for Internationalization, Prof. Álvaro Barbosa, to the facilities including the architecture, design and media classrooms and film production studio.

(Português)

Secretário de Estado das Comunidades Portuguesas Dr. José Cesário visita USJ Macau

A Universidade de São José (USJ) Macau, recebeu o Secretário de Estado das Comunidades Portuguesas, Dr. José Cesário, juntamente com a sua delegação, no Campus da Ilha Verde, no dia 29 de agosto, sendo esta a primeira visita oficial de um membro do Governo Português após a transferência de soberania de Macau em 1999.

O Reitor da USJ, Rev. Prof. Stephen Morgan, apresentou as melhores boas-vindas ao Secretário de Estado e à delegação do Gabinete do Ministro composta pelos Srs. Paulo Valor e Vitório Cardoso, ao Cônsul Geral de Portugal em Macau e Hong Kong, Sr. Alexandre Leitão, Membro da Assembleia Nacional Popular, Sr. Kevin Ho Keng Lon, aos Conselheiros das Comunidades Portuguesas liderados pela Dra. Rita Santos, Marília Coutinho e Rui Marcelo, e ao Deputado da Assembleia Legislativa de Macau, Sr. José Pereira Coutinho.

O Reitor Morgan sublinhou a importância desta visita no aprofundamento dos laços entre Portugal e as suas comunidades no estrangeiro. A visita também reforçou o compromisso da USJ em promover e fortalecer os laços entre Macau e as comunidades portuguesas. Na qualidade de observador consultivo da CPLP desde 2017, o USJ, apoiado pelos seus diversos alunos, antigos alunos e funcionários de Portugal e dos países de língua portuguesa, promove ativamente a língua portuguesa na China.

Um dos destaques da visita foi assinatura de um acordo de colaboração entre o USJ Macau, o Centro de Desenvolvimento Empresarial Sino-Lusófono da USJ em Hengqin, e a Quinta de Marmeleira de Portugal, onde o Secretário de Estado foi testemunhar. O acordo tem como objetivo reforçar a cooperação em vários domínios, promovendo as ligações entre as duas regiões. O fundador da Quinta da Marmeleira, Senhor Wu Zhiwei, foi póstumamente condecorado pelo Governo Português, durante a visita do Secretário de Estado a Macau, com a medalha de mérito das Comunidades Portuguesas, grau ouro, pelos seus enormes contributos e feitos a Portugal.

A delegação concluiu a sua visita com uma visita guiada à universidade, conduzida pelo Vice-Reitor para a Internacionalização, Prof. Álvaro Barbosa, às instalações, incluindo as salas de aula de arquitetura, design e comunicação social e o estúdio de produção audiovisual.